اثرات اشعه لیزر بر چشم

۲,۵۵۲ بازديد


پرتوهای لیزر باعث آسیب بیولوژیکی به چشم می شود. علت این آسیب اثر دما و واکنش های فتوشیمیایی ناشی از آن است. به طور کلی، بیشترین آسیب ناشی از طول موج تابشی است که بافت در معرض آن قرار می گیرد. بنابراین استفاده از عینک لیزر برای جلوگیری از خطرات لیزر موهای زائد بسیار توصیه می شود. با توجه به این موضوع تصمیم داریم تا شما را با عوارض اشعه لیزر بر چشم و راه های پیشگیری از آن در کلینیک لیزر مو غرب تهران آشنا کنیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که از دستگاه لیزر موهای زائد استفاده می کنید در این مقاله با برترین پزشک همراه باشید.

ناحیه چشم در اثر اشعه لیزر آسیب دیده است

قسمت‌های اصلی چشم حساس به آسیب لیزر قرنیه، شبکیه و عدسی هستند. به همین دلیل کارشناسان همواره بر لزوم استفاده از عینک های محافظ لیزری در حین کار تاکید دارند. در زیر هر یک از این مولفه ها به صورت جداگانه بررسی شده است.

قرنیه

قرنیه یک بافت زنده چشم است که در هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه لیزر مستقیما در معرض خطر قرار می گیرد. این اندام با لایه نازکی از اشک به ضخامت 6-10 میلی متر محافظت می شود. قرنیه با توجه به ساختارش دارای میانگین ضریب شکست 1.376 است. این رقم تقریباً 70 درصد از قدرت بازیابی منبع را تأمین می کند. همچنین این قسمت از بدن میزان متابولیسم بالایی دارد. این بدان معناست که در عرض 24 تا 48 ساعت می تواند سلول های خود را ترمیم و بازسازی کند.

دانشجو

مردمک سوراخی در مرکز چشم است. این سوراخ در واقع نحوه ورود نور به چشم است.

عنبیه

عنبیه ماهیچه ای است که در پشت قرنیه قرار دارد و مردمک چشم را احاطه کرده است. قرنیه دیده نمی شود زیرا بی رنگ است. عنبیه مسئول تنظیم مردمک در چشم است.

صلبیه

صلبیه در واقع سفیدی چشم است که دارای یک لایه جامد و سفید است. این قسمت از یک پوشش فیبری متراکم تشکیل شده و به شکل کروی است. این قسمت اساسا با بافت قوی خود از سایر قسمت های چشم محافظت می کند.

صبر کن

شبکیه داخلی ترین قسمت چشم است. این قسمت از چشم از چندین لایه پیچیده سلول های عصبی و سلول های گیرنده نور تشکیل شده است. در نتیجه جریان الکترومغناطیسی نور را به یک پیام عصبی تبدیل می کند و باعث می شود که توسط مغز آنالیز شود.

عدس

عدسی چشم توسط رباط های کوچکی به ماهیچه های مژگانی متصل می شود. در نتیجه چشم توانایی تمرکز روی اشیاء را به دست می آورد. عدس متابولیسم کندی دارد. بنابراین با افزایش سن سفت می شود و زرد می شود.

آسیب بیولوژیکی لیزر موهای زائد توسط طول موج

اکنون که آسیب پذیرترین قسمت چشم را می شناسیم، می توانیم در مورد برخی از عوارض پرتو لیزر برای چشم صحبت کنیم. آسیب لیزر بسته به طول موج و ویژگی های جذب انرژی بافت های چشم می تواند متفاوت باشد. معایب ناشی از طیف مختلف طول موج های ساطع شده توسط دستگاه های لیزر موهای زائد عبارتند از:

پرتوهای UVA دارای طول موج 315-400 نانومتر هستند

بیشتر اشعه ها توسط عدسی چشم جذب می شوند.

هر گونه خسارت وارده در دراز مدت دیده می شود مثلاً در سنین پیری به صورت آب مروارید مبتلا می شود اما این مشکل چندان جدی نیست و با یک جراحی ساده چشم برطرف می شود

پرتوهای UVB با طول موج بین 280-315 نانومتر و پرتوهای UVC با طول موج بین 100-280 نانومتر

بیشترین اشعه توسط قرنیه چشم جذب می شود.

اگر بیش از حد این اشعه جذب شود باعث کراتوژنیسیته (کوری ناشی از نورهای جوشکاری و ...) می شود.

پرتوهای نور مرئی دارای طول موج در محدوده 400-760 نانومتر و پرتوهای مادون قرمز دارای طول موج در محدوده 760-1400 نانومتر هستند.

بیشتر تابش توسط شبکیه جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این محدوده طول موج می تواند منجر به کوری یا سوختگی چشم و آسیب شبکیه شود.

تشعشعات ساطع شده از دستگاه لیزر الکساندرایت در این محدوده است. به منظور محافظت در برابر خطرات ناشی از آن، استفاده از عینک برای پزشک و بیمار الزامی است. برای اطلاع از قیمت عینک محافظ لیزر الکساندرایت می توانید با یکی از کارشناسان لیزر آلوئه تماس بگیرید.

پرتوهای مادون قرمز با طول موج بین 1400 نانومتر تا 1 میلی متر

بیشتر اشعه به قرنیه منتقل شده و جذب می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض این طول موج باعث سوختگی قرنیه می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.