بارها شنیده ایم: فقط صدا می ماند! حالا تصور کنید که کتاب های نوشته شده در ترکیب با صدا چقدر می توانند دوام بیاورند. آماده شوید تا در دنیای داستان سرایی کتاب های صوتی غوطه ور شوید!
شرح کتاب صوتی یکی از جذاب ترین حرفه هایی است که معمولا بهترین اساتید فن بیان و بیان علاقه زیادی به فعالیت در این زمینه دارند. در این سالها علاقه زیادی به کتابهای صوتی وجود داشت و بسیاری از جوانان مستعد حتی با تواناییهای کمی برای روایت کتابهای صوتی در خانه مشغول به کار شدند و حرفهایتر به کار خود ادامه دادند. - استودیو مبله با این مقاله آژانس دیجیتال مارکتینگ منتا همراه باشید تا دنیای هیجان انگیز کتاب های صوتی را بشناسید و با تمام زوایای آن آشنا شوید. از استخدام سخنران کتاب صوتی و درآمد گرفته تا ابزار و لوازم برای شروع در خانه. ما در مورد همه چیز صحبت خواهیم کرد!
کتاب صوتی چیست و چرا اینقدر محبوب است؟
به زبانی بسیار ساده و آسان، کتاب صوتی یا کتاب صوتی یک فایل صوتی ضبط شده است. این فایل صوتی شامل خواندن متن نوشته شده توسط یک یا چند گوینده کتاب صوتی است. روایت کتاب صوتی به روش های مختلفی قابل پیاده سازی است که در ادامه به آن می پردازیم. بسته به سلیقه سازنده پروژه، گاهی از موسیقی یا جلوه های صوتی در تولید کتاب های صوتی استفاده می شود و گاهی تنها صدای بلندگو را می شنویم که هر کدام از این روش ها طرفداران خود را دارد.
دلیل محبوبیت کتاب های صوتی واضح است. گویندگان حرفه ای رادیو نه تنها با صدای بلند می خوانند، بلکه آثار بازیگران مختلف را نیز می خوانند و صدای آن ها را تغییر می دهند تا فراز و نشیب های داستان را بهتر درک کنند و به مخاطب درک عمیق تری از داستان بدهند. به عبارت دیگر، گوینده صرفاً نمیگوید که محتوا جالب است، بلکه گوینده میگوید «محتوا جالب است». در عوض، به عنوان یک رویداد تئاتری، خود را غرق در کار بازیگر می کند و برای بازیگر برای تماشاگر اجرا می کند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت کتاب های صوتی این است که با نصب اپلیکیشن می توانید هزاران کتاب را با خود حمل کنید و در موقعیت های مختلف مانند رانندگی، پیاده روی، انجام کارهای خانه و ... به کتاب های رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید. نکته مهم دیگری که گوش دادن به کتاب های صوتی را جذاب تر می کند، استفاده از موسیقی مرتبط با موضوع به عنوان موسیقی پس زمینه یا صداپیشگی حرفه ای است.
نکات جالب کتاب صوتی تاریخ جهان و ایران
جالب است بدانید که این کتاب صوتی در ابتدا برای تسهیل مطالعه برای نابینایان و سالمندان در نظر گرفته شده بود و حتی با عنوان کتابی برای نابینایان منتشر شد. اما با گذشت زمان از آن برای اهداف متعددی استفاده شد که مورد اقبال عمومی قرار گرفت. تاریخچه کتاب های صوتی در جهان به سال 1931 برمی گردد، زمانی که کنگره آمریکا برنامه کتاب های صوتی را در دستور کار قرار داد و تنها یک سال بعد تولید انبوه محتوای صوتی آغاز شد. اولین کتاب صوتی در سال 1932 توسط بنیاد آمریکایی نابینایان تولید و در اختیار نابینایان قرار گرفت.
در ابتدای تولید کتاب های صوتی مقرر شد این کتاب ها به صورت رایگان برای نابینایان انجمن ارسال شود. جی پی هرینگتون به آمریکای شمالی سفر کرد، داده هایی را در زمینه تخصصی خود در انسان شناسی جمع آوری کرد و همه آن ها را روی دیسک های آلومینیومی ضبط کرد. این مجموعه یکی از اولین کتاب های صوتی در زمینه آموزش است.
بسیاری از علاقه مندان ممکن است ندانند که در سال 1929 دکتر. جواد شکلات خور که خود نابینا است کتاب صوتی رفاهی نابینایان که توجه همگان را به خود جلب کرده است. بنابراین تاریخچه کتاب های صوتی در ایران حتی از آمریکا هم قدیمی تر است. نسل جدیدی از کتاب های صوتی در ایران از سال 1385 توسط مؤسسه کتاب نو معرفی شد. این موسسه در راستای ارتقای سطح تحصیلات در جامعه، با اخذ مجوز لازم از وزارت ارشاد و فرهنگ به طور جدی بر تولید و انتشار کتاب های صوتی تمرکز کرده است و تا به امروز نیز نهادهای دیگری نیز به صورت فعال مشارکت دارند. . گروه
تفاوت بین کتاب صوتی و پادکست
یکی از مواردی که باید در نظر بگیریم تفاوت بین کتاب صوتی و پادکست است؟ اگرچه پادکست ها و کتاب های صوتی وجوه مشترک زیادی دارند، اما از جهاتی با هم تفاوت دارند:
پادکست ها معمولاً در تاریخ مشخصی (از پیش تعیین شده) منتشر می شوند و برای دانلود یا گوش دادن به صورت آنلاین در دسترس شنوندگان قرار می گیرند. اما کتاب صوتی ضبطی از متن یک کتاب است که در آن یک یا چند نفر داستان کتاب را برای مخاطب می خوانند. در نتیجه یک کتاب صوتی برخلاف پادکست در چند مرحله کامل نمی شود و به عنوان محصول نهایی به مخاطب ارائه می شود.
محتوای پادکست ممکن است شامل موضوعات مختلفی باشد، از جمله: مصاحبه بین دو یا چند نفر، بحث های پنل، خلاصه داستان، شرح رویداد، آموزش و غیره. اما محتوای کتاب صوتی از قبل آماده شده است و نباید تغییری در شخصیت آن ایجاد شود.
اکثر پادکست ها (حتی محبوب ترین و محبوب ترین ها) بدون هیچ هزینه ای در دسترس عموم قرار می گیرند و کاملا رایگان هستند. اما کتاب های صوتی به دلیل هزینه های بالای تولید رایگان نیستند و عموم مردم مجبور به خرید آن هستند.
پادکست ها معمولاً برای گوش دادن به مدتی از مخاطب نیاز دارند. در حالی که پادکست ها می توانند کوتاه یا طولانی باشند، بسیاری از پادکست ها در محدوده 30 تا 60 دقیقه تولید می شوند. در مورد کتاب های صوتی وضعیت متفاوت است. به عنوان مثال، برای گوش دادن به برخی از کتاب های صوتی، باید حدود 8 ساعت وقت بگذارید (شما می توانید هر روز چندین کتاب صوتی گوش دهید تا زمانی که به پایان برسد، تفاوت بین پادکست و کتاب صوتی در واقع 9 است). فواید و بد نیست، فقط به سبک زندگی و عادات شما بستگی دارد.
پادکست ها راحت تر از کتاب های صوتی هستند. معمولاً برای پادکست ها اگرچه به موضوع کپی رایت اشاره نمی شود، اما این پروژه را آسان می کند، اما موضوع کپی رایت کتاب های صوتی بسیار جدی است و مخاطب باید به آن احترام بگذارد. این مشکل نقطه ضعف کتاب صوتی نیست، اما تمایزی قابل احترام تلقی می شود.
- ۰ ۰
- ۰ نظر