ده تاکتیک‌های کلیدی که حرفه‌ای‌ها برای مسجد جامع یزد استفاده می‌کنند

۳۰,۸۴۸ بازديد

 

میدان خان یزد یکی از شگفتی های این مجموعه است، چهار سوی آن را مغازه های متنوع تشکیل دادهاند که هر کدام رنگ و لعاب خاصی را به این منطقه میدهند. مجموعه امیر چخماق یزد از آثار تاریخی قرن نهم هجری است که در دوره امیر جلالالدین چخماق از سرداران و امرای شاهرخ تیموری در یزد ساخته شده است، ابتدا مسجد جامع نو را در ده یا کوی دهوک سفلی ساختند و پیش روی آن را میدانگاهی وسیعی ساختند،این مسجد و میدانگاه بعدها به مسجد امیر چخماق و میدان امیر چخماق شهرت یافت، حاکم یزد همچنین در گرداگرد میدان، بناهای دیگری مانند آبانبار، قنادخانه، بازار، خانقاه، کاروانسرا، حمام، چاه آب سرد و دیگر ابنیه مرتبط با آنها نیز احداث کرد. آب انبار میدان که به دستور امیر چخماق همراه با مسجد باشکوه امیر چخماق در ضلع غربی میدان ساخته شده، در زمان احداث خیابان از بین رفت و دیگر اثری از آن دیده نمی شود. بنای اصلی این سوئیت ها متعلق به دوران صفوی بوده و معماری آن نیز الهام گرفته از همین دوره است. در این مقاله، ضمن اشاره به مفهوم و متعلق خطاناپذیری، چگونگی حجیت یافتن این آموزه در طول تاریخ بررسی و نقد شده است. تا سال ۱۳۲۷ خورشیدی، چون تاریخ دقیق بنا به دست نیامده بود، اظهارنظر درباره تاریخ کاخ چهلستون اصفهان مشکل اجاره خودرو جهت سفر بود. این مسجد به دست «گوهرشاد بیگم» همسر یکی از پادشاهان تیموری (معینالدین شاهرخ تیموری) ساخته شد. باغ وسیعی که عمارت هشت بهشت درآن قرار گرفته جزئی از باغ بزرگ نقش جهان به نام باغ بلبل بوده است. ساخت مسجد جامع نو، دو آبانبار و یک تکیه که در آن زمان خارج از شهر یزد بود و امروزه به مجموعه میدان امیر چخماق مشهور است، گوشهای از فعالیتهای خیرخواهانه وی بود، البته خدمات امیرچخماق و همسرش فقط به ساخت بناهای تاریخی محدود نبود؛ آنها اقدامات دیگری مانند حفر چاه و احیای آب محله دهوک، ساخت گرمابه، منبر در مسجد جامع و بهبود وضعیت باغ حکمرانان را در یزد انجام دادند.

وی که به امر جهانشاه قره قویونلو به حکومت یزد رسید، آثار زیادی را در یزد بنا کرد که یکی از آنها عمارت بازارچه برای خرید و فروش صنایع دستی بود و امروزه به نام بازار حاجی قنبر شناخته می شود. راسته بازار سلطانی دو طبقه است که طبقه بالا مربوط به کارهای اداری و طبقه پایین محل خرید و فروش صنایع دستی، فرش و … بازار حاجی قنبر، بخشی از مجموعه امیر چخماق است که به فروش اقلامی همچون پارچه، شیرینی، طلا و فرش اختصاص دارد، این بازار سرپوشیده از قدیمیترین بخشهای شهر یزد محسوب میشود که علاوه بر معماری بینظیر، مزین به تزیینات کاشی است، بازار مذکور توسط نظامالدین حاجی قنبر جهانشاهی، حاکم یزد در دوره جهانشاه قره قویونلو ساخته شد و به همین دلیل به بازار حاجی قنبر معروف شده است. تابلویی زیبا از هنر اصیل ایرانی جلوی چشمهایتان است. همانگونه که اشاره کردیم، در قرن سیزدهم هجری بر سر در بازار این میدان، دو مناره بلند به سبک تکایای یزد بنا شد و گفتیم که در اثر تغییرات زمان پهلوی، بخشی از جداره اصلی تکیه امیرچخماق باقی ماند که امروزه به عنوان تنها جداره اصیل باقیمانده در این میدان شناخته می شود. نمونه شاخص معماری کهن و اصیل یزد، در محله «فهادان» یا «یوزداران» به تماشا گذاشته شده که در گویش محلی، به آن «جنگل یا محله یوزداران» گفته میشود. تکیه به جایی گفته می شود که غرفه های زیادی دارد و در هنگام عزاداری و انجام مراسم نخل برداری، حاکم در قسمت شاه نشین و بانوان در دیگر غرفه ها مراسم را تماشا می کنند. همچنین شما با مطالعه این مقاله بتوانید بیشتر با هدف ساخت و شرایط مختلف این بنا آشنا شوید و از این اطلاعات در دیگر تحقیقات و مقالات خود استفاده کنید. این باغ با وجود زیبایی های بی نظیری که دارد، پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج است.

در کنار این المان های تاریخی حوض مقابل تکیه امیرچخماق نیز یکی از زیبایی های این میدان به شمار می رود که در میان خود تعدادی مجسمه مسی دارد. نمایشگاه دائمی موبایل که در طبقه همکف قرار دارد و در آنجا میتوانید انواع گوشیهای جدید را در دست گرفته، تست کنید یا در مورد آنها از متخصصان حاضر در این نمایشگاه مشاوره بگیرید. به قرب بازار محله میرچقماق در حوالی خانقاه امیر معظمالیه، گنبدی برای مدفن خود بنا فرمود و به کاشی الوان مزین کرد و مرحومه مذکوره در آنجا مدفون است. تزئینات عمارت در دوران صفویه به حدی باشکوه و هنرمندانه بوده که هیچ سیاحی از اعجاب و تحسین آنها خودداری نکرده است. این میدان تا پیش از دوره پهلوی مانند برخی دیگر از میدانها گورستان شده بوده و پاره ای از مردم برای حسینیه اش، مردگان خود را در آنجا دفن میکردند که از سالهای آغازین سده گذشته از این کار جلوگیری میشود و گورها ویران و دوباره میدان میشود. که از این حیث این بنا از اهمیت بالایی نیز برخوردار بوده است، و مردم برای تفریح و اجرای مراسم های مختلف به آنجا مراجعه می کردند. این بنای عظیم که بیشتر تزیینات آن از کاشی معقلی است، یکی از نمادهای شهر یزد به حساب می آید؛ به گونه ای که هنگامی که نام امیرچخماق آورده می شود تصویر این بنا در ذهن شکل می گیرد در حالی که سازنده آن شخص دیگری است. مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان گفت: مسافران نوروزی از منارجنبان به عنوان یکی از آثار مهم تاریخی تا کوه آتشگاه دومین بنای تاریخی این منطقه پیادهروی میکنند. خزینه آب گرم و حوض آب سرد و فضاهایی مخصوص تر برای استحمام در مجاورت گرم خانه قرار دارد روشنایی گرم خانه از نور گیرهای سقفی تامین می شود. این سالن به صورت دوبلکس است و سقفی با ارتفاع 9 متر دارد.

بخش میانی بنا مزین به تزیینات کاشیکاری است و ارتفاع بیشتری نسبت به سایر طاق نماها دارد، اینطور به نظر میرسد که احتمالا این مکان برای استقرار بالاترین مقامهای دولتی در مرکز تکیه بوده است تا مراسم تعزیه را در محوطه میانی میدان تماشا کنند. البته ما برای کمک به شما عزیزان در این بخش به ارائه پاورپوینت بررسی سی و سه پل اصفهان پرداختیم، تا شما با مطالعه آن بیشتر با این مکان آشنا شوید. در این میان پل سی و سه پل به عنوان یک آثار ملی و جهانی شناخته می شود، که دانشجویان می توانند در مورد آن به تحقیق بپردازند. البته باید توجه داشت که ما در این بخش از فروشگاه معماری آرچکت به ارائه پاورپوینت سی و سه پل اصفهان در قالب ۴۰ اسلاید جامع پرداختیم، تا اطلاعات خاص و خوبی را در این زمینه در اختیار شما بگذاریم. این کافه با وجود پنجرههای بزرگ از نورگیری مناسبی برخودار است. دیوارهای آجری این کافه تا بالای سقف گنبدی شکل آن ادامه دارد. در قدیم موذنان بر بالای این منارهها اذان میگفتهاند. این بنا با نام دیگر پل الله وردی خان نیز شناخته می شود، که مردمان قدیم با این نام این بنا را می شناسند. یکی از مهمترین و مشهورترین دیدنیهای اصفهان، سی و سه پل به شمار میآید. در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با کلیسای بیت اللحم اصفهان آشنا خواهیم کرد.

زیرا از این طریق می توانند با خصوصیات و ویژگی های مختلف هر مکان و آثار تاریخی آشنا شوند، و از اطلاعاتی که به دست آوردند در دیگر تحقیقات و پاورپوینت معماری استفاده کنند. ستی فاطمه همسر سردار امیر چخماق بود که همراه با او بخش زیادی از سازههای موجود در میدان امیر چخماق را ساخت. آشپزخانه، شربت خانه، آبدارخانه تأسیسات چاه و مبنع آب همراه گاوداری از دیگر ابنیه های فرعی مجموعه باغ دولت آباد هستند. در مرکز باغ طرح فرش که یکی از نقشهای اصیل و دیرینه اصفهان است و گل و بوته و ترنج فرش از انواع انشاء گلها استفاده می گردد. گل و بوته های مختلفی برای ساخت آن به کار رفته است. ابعاد نخل میدان امیرچخماق ۸/۵× ۸/۵× ۸/۵ متر است و یکی از بزرگ ترین نخل های موجود در استان یزد به شمار می رود. البته یک روایت دیگر نیز وجود دارد که براساس آن عدم وجود مناره برای اتحاد بین شیعه و سنی است زیرا برای مساجدی که شیعیان میسازند دو مناره و برای مساجدی که اهل سنت میسازند یک مناره قرار میدهند و زمانی که مسجدی را بدون مناره میسازند قصد دارند فضایی فراهم کنند که هم شیعیان و هم سنیها بتوانند از آن استفاده نمایند. البته باید توجه داشت که بنا به شرایط مختلف هر منطقه، سبک معماری هر منطقه و بخش نسبت به منطقه دیگری متفاوت می باشد. احتمال دیگر در مورد نام موضع بهروک که صحیح تر هم به نظر میرسد این است که بهروک همان اشتقاق بهره یا همان پَهره فارسی باشد که به بهروک تغییر یافته و به معنای بخش و قسمت است احتمالاً بنا به این دلیل که کوچه بهروک خارج از حصار شهر بوده مردم آن را بهره برج و بارو میخواندند که به معنای پهلوی برج و بارو میبودهاست یا این احتمال هم وجود دارد که بهروک به معنای قسمتی از موضعی در شهر بودهاست.

گروهی معتقدند که مناره های میدان امیرچخماق جنبه تاریخی ندارد و آن را مناره های بی خاصیت می نامند و می گویند چون بیش از هشتاد سال (در آن زمان) از عمرش نمیگذرد، جنبه تاریخی ندارد. در دوره قاجار، این میدان نیز مانند سایر بناهای تاریخی اصفهان مورد بی توجهی قرار گرفت. یکی از جهانگردان در مورد کاخ هشت بهشت می گوید که عمارت هشت بهشت از کاخ های مالک های اروپایی بسیار مجلل تر و بی نظیر تر است. بله باغ گل های اصفهان یکی از متفاوترین و خاص ترین دیدنی های اصفهان است که با گل رنگارنگ و زیبایش حال دلتان را خوب میکند و دقایقی خوش را در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی این شهر برایتان در تور اصفهان خلق میسازد. یکی از دیدنی ترین جلوه های میدان امیرچخماق وجود یک نخل بزرگ در شرق آن است که به نخل حیدریها شهرت دارد و به گفته عبدالحسین آیتی -ادیب و شاعر و نویسنده معاصر- پیشینه آن به ۴۵۰ سال پیش و دوره صفوی باز می گردد و از سال ۱۲۲۹ هجری قمری در این مکان بوده است. در این مقاله از مسجد جامع استان اصفهان برایتان خواهیم گفت. این پل همیشه مورد تحسین بسیاری از صاحبنظران در دنیا بوده است، تا جایی که پرسی سایکس سی و سه پل را یکی از پلهای درجه اول دنیا و شاردن آن را شاهکار معماری میداند. یکی از مهمترین جاذبههایی که میتوانید در میدان امیر چخماق یزد ببینید، تکیه است. این آب انبار یک ورودی دارد که در دومین صفه (ایوان) تکیه امیر چخماق واقع شده و با ۵٢ پلکان به پاشیر آب انبار و محل برداشت آب می رسد. این هتل در ضلع جنوبی باغ هشت بهشت واقع شده است.

این باغ همچنین محل استقرار ساختمانهای دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آققویونلوها نیز بوده. به همین دلیل و به احتمال زیاد این قسمت، مکانی برای بزرگان شهر بوده تا به عنوان بالاترین مقام های دولتی در مرکز تکیه مستقر و به تماشای مراسم تعزیه مشغول شوند که در محوطه میانی (میدان) اجرا می شد. سی و سه پل به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین آثار تاریخی ایران به شمار می رود، که از خصوصیات معماری خاصی برخوردار است. رنگهایی که در این نقاشی به کار رفته شده است کاملا طبیعی بوده و از رنگهای معدنی در آن استفاده شده است. سعی کنید بازدیدتان را به گونهای برنامهریزی نمایید که یتوانید از تمام جاذبههای موجود در این میدان و اطراف آن دیدن کنید تا لذت سفرتان دوچندان شود. همچنین قسمتی از جاده ابریشم نیز از شهر اصفهان عبور می کند، که این مسائل باعث شده است تا آثار تاریخی زیادی در این شهر وجود داشته باشد. این مسجد که در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند، همچنین دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق نیز با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملی رسیدهاست. شهر یزد، به عنوان اولین شهر خشت خام جهان و شهر تاریخی ایران شناخته می شود. این خانه در طی تاریخ صاحبان زیادی داشته اما اولین صاحبان آن خاندان مشیر انصاری در دوران صفویه بودند. اگر قصد دارید ازبین بهترین جاهای یزد، به یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی آن سر بزنید بهترین گزینه بازدید از بقعه دوازده امام است؛ مکانی تاریخ با قدمتی بالا اما همچنان زیبا و باشکوه.

دو سکوی نیم متری در دو سوی ورودی آب انبار به چشم می خورد و پس از طی یک پله بدون سقف، سقف آب انبار آغاز می شود. این آرامگاه از اتاقی گنبددار و مزین به کاشیهای سبزرنگ تشکیل شده؛ ضمن اینکه پوشش داخلی آن از گچ است و کاشیکاریهای معرقی در مقرنسهای آن به چشم میخورد، ورودی آرامگاه ستیفاطمه درچوبی دولنگهای است که از راهرویی کوچک به داخل صحن گنبد باز میشود. یزدیها به این میدان میرچخماق میگویند و بسیاری از مراسمات عمومی مهم خود را در آن برگزار میکنند. در دوره شاهرخ تیموری یکی از سرداران وی به نام امیر جلالالدین چخماق شامی به عنوان حاکم یزد انتخاب شد. اصفهان به عنوان یکی از شهرهای بسیار قدیمی و زیبای ایران به شمار می رود. روزنامه دیلی تلگراف در مقالهای که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داد. همچنین توجه داشته باشید که در زمان صفویان آرامنه های ساکن شهر اصفهان، بر روی این پل مراسمات مربوط به آب پاشان و خاج شویان را برگزار می کردند. به نوشته تاریخ نگاران و پژوهشگرانی که درباره سلسله صفوی مطالعه نموده اند، هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو، پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده است. این مسجد را که از به همت امیر خچماق در طول دو سال ساختهاند؛ در سال 1341 به ثبت ملی رساندهاند. ایستگاه متروی سی و سه پل در فاصله چند قدمی پل واقع شده است. پاورپوینت تحلیل سی و سه پل اصفهان یکی دیگر از تحقیقات و پروژه های مرتبط با موضوع، پاورپوینت آثار معماری می باشد. یزد یکی از شهرهای قدیمی و مذهبی ایران به حساب می آید که جاذبه های زیادی در دل خود جای داده است که یکی از این جاذبه ها و ویژگی های میدان امیر چخماق یزد را در این مقاله بررسی کردیم.

امیر جلالالدین چخماق شامی از امیران و سرداران شاهرخ تیموری بوده است که در سال ۸۱۱ هجری شمسی به حکومت یزد منصوب شد. این میدان را امیر جلالالدین چخماق، یکی از سرداران مهم شاهرخ تیموری ساخته است. محل آرامگاه را نیز در زمان حیات او ساخت شد و پس از مرگ در آنجا به خاک سپرده شد و این آرامگاه در کوچهای در ضلع شمالی میدان امیر چخماق واقع شده است. ↑ مقریزی، السلوک لمعرفة دول الملوک، ۱۴۱۸ق، ج۲، ص۲۴۶: بنقل از دانشنامه جهان اسلام، ج۱، ص۴۳۵۴. پس از آن که به شهر زیبای اصفهان رسیدید، باید به سمت شمال حرکت کنید؛ زیرا نقش جهان در مرکز اصلی آن قرار دارد. اگر شما هم تجربه بازدید از آتشکده زرتشتیان یزد را دارید از طریق راه های ارتباطی مندرج در سایت با ما به اشتراک بگذارید. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما تا انتهای این مطلب از وب سایت دکوول همراه باشید. ساخت خیابانی بانام چهارباغ و باغهای پیرامون آنیکی از این طرحها بود. سی و سه پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک سو و ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) در دیگر سو واقع شده است. بنای دیدنی عالی قاپو دارای معماری حیرت انگیز است؛ به طوری که از هر طرف به آن نگاه کنید، نمایی دیگر می بینید.

نخل به تابوت چوبی بزرگی گفته میشود که بهصورت نمادین در مراسم سوگواری محرم با عنوان مراسم نخلگردانی استفاده میشود و یکی از نمونههای دیدنی آن موسوم به نخل حیدریها در میدان امیر چخماق قرار دارد، گفته میشود که قدمت این نخل به سال ۱۲۲۹ هجری قمری (۱۱۹۳ هجری شمسی) در دوره صفوی برمیگردد؛ از همین رو برخی آن را قدیمیترین نخل یزد میدانند. به این دلیل که تمامی جاهای دیدنی را به شما معرفی میکنند و همچنین دغدغهای از بابت رزرو هتل و… 2. بادگیرهای بنا در بدنه دیوار بازارچه حاجی قنبر جای گذاری شده اند و بسیار متفاوت از بادگیرهای سایر آب انبارهای یزد به نظر می رسند. آبانبار ستی فاطمه ،آبانبار ستی فاطمه (پنج بادگیری) در ضلع شمالی میدان و جنب بازارچه حاجی قنبر قرار دارد که به دستور ستی فاطمه، همسر حاکم وقت یزد، برای استفاده مردم ساخته شد، این بنا علاوه بر گنبد و سردری آجری و زیبا، پنج بادگیر بلند هشتوجهی دارد که جزو معدود آبانبارهای پنج بادگیری یزد به حساب میآید. اطراف باغ دولتآباد توسط دیوار بلند خشتی که دارای یک برج دیدهبانی میباشد احاطه شدهاست. یکی از زیباترین و قدیمیترین باغهای ایران باغ دولت آباد یزد است که قدمت آن به بیش از 260 سال و به اواخر دوره افشاریه میرسد. بهدست آورده و سفر خود را بهتر برنامهریزی کنید.همچینن برای سفر به این شهر کویری و انتخابی آگاهانه و ارزان از میان تورهای آژانسهای مسافرتی متنوع کشور میتوانید از کجارو کمک بگیرید. در این میان سی و سه پل به عنوان یکی از شاهکارهای معماری در ایران و شهر اصفهان شناخته می شود. نام این اثر از تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۸۹۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. میراث فرهنگی هر کشوری، نشاندهنده فرهنگ، تاریخ و پیشینه یک ملت است که دارای ارزشهای مختلفی از جمله ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و تاریخی است، اما ارزیابی میراث از دید ارزشهای نهفته در آن صورت نمیگیرد؛ بنابراین در برنامهریزی برای حفاظت و نگهداری و یا بهرهبرداری از این میراث، ممکن است گاه ارزشهایی نادیده انگاشته شوند.

نور حوضخانه از پنجرهها و گاه روزنههای سقف تأمین میشد. نکته جالب توجه درباره شبستان زمستانی این است که در دو سوی دالان ورودی واقع شده و نور آن با سنگ مرمر تامین می شود. در آکواریوم اصفهان گونه های مختلف آبزیان، ماهی های آب شور و شیرین، ستاره های دریایی از پنج اقیانوس دنیا در معرض دید تماشاگران و بازدید کنندگان قرار گرفته است. یکی از بناهای تاریخی دور میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله است. این آب انبار در ضلع شمالی میدان و در کوچه شیخ اسداله قرار دارد و در دوره صفوی به دستور ستی فاطمه خاتون، همسر امیر جلال الدین چخماق شامی (حاکم وقت یزد)، برای استفاده مردم احداث شده است. مسجد امیر چخماق دو ورودی دارد. بخشی از جداره اصلی تکیه امیر چخماق که باقی مانده است، غرفههایی دارد که بهصورت پلکانی روی هم قرار گرفتهاند، این غرفهها بهشکل طاق نماهایی ۲ طبقه در هشت ردیف عمودی هستند که بهصورت قرینه روبهروی هم ساخته شدهاند، علاوه بر این، غرفههایی سه طبقه در دو ردیف عمودی و غرفهای اصلی در یک ردیف عمودی در وسط آنها خودنمایی میکند. این بنای بسیار زیبا از نظر معماری در دوره حکومت شاه عباس اول و در سال ۱۰۰۵ هجری قمری ساخته شده است.

Free Warm And Cozy Mobile & Desktop Lightroom Presets graphic design این بنا به عنوان یکی از زیباترین و مهم ترین بنای قدیمی شناخته می شود، که با استفاده از سبک معماری خاصی طراحی و ساخته شده است. آبانبار مذکور یک ورودی دارد و از طریق ۵۰ پله میتوان به پاشیر و محل برداشت آب رسید، خزینه آبانبار به قطر ۹ متر و در عمق ۱۴ متری حفر شده و سقف آن همکف بازارچه است. این سازه که در ضلع شمالی میدان، جنب بازارچه حاجی قنبر، قرار دارد، با نام پنج بادگیری نیز شناخته میشود. بانیان در شمال مسجد، میدانی ایجاد کردند که هم اکنون پا برجاست و مرکز شهر یزد است که این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. او زمانی که حاکم یزد شد همراه با همسرش یک مسجد بزرگ به نام مسجد جامع نو ساخت و رو به روی آن ساخت میدانی را آغاز کرد که آن را با میدان نقش جهان اصفهان مقایسه میکنند. او با الهام از پادشاهی شاهرخ، اقدامات ارزندهای برای عمران و آبادانی شهر یزد انجام داد که همسرش ستی فاطمه یا فاطمه خاتون نیز در این راه همراه او بود. یکی دیگر از جاذبههایی که میتوانید در میدان امیر چخماق به بازدید از آن بپردازید، آب انبار ستی فاطمه است. مسجد امیر چخماق که با نام مسجد دهوک و مسجد جامع نو نیز شناخته میشود، در سال ۸۴۱ هجری قمری در ضلع جنوبی میدان بنا شده است، بخاطر تزییناتی همچون کاشیکاری معرق و طاقهای مقرنس، از نظر زیبایی، وسعت و اهمیت، بعد از مسجد جامع یزد قرار دارد. این نخل چوبی عظیم با ارتفاع ۸.۵ متر که بهشکل درخت سرو (نماد آزادگی) است، از بزرگترین نخلهای استان یزد به شمار میرود و از مجموعه مشبکی از گره چینی و تیرهای بزرگ تشکیل شده است و بازمانده دوره صفوی است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.