پرینتر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

۹۴ بازديد

چاپگر جوهر افشان چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه به لطف پیشرفت های فناوری، دستگاه هایی که بر وظایف اداری تأثیر می گذارند، طراحی و ساخته می شوند. پرینتر جوهرافشان یکی از دستگاه های ذکر شده است که از پرطرفدارترین و پرکاربردترین چاپگرها به شمار می رود. چاپگر جوهر افشان چیست؟ در مقاله آوای فرهنگ آریا می خواهم در مورد این دستگاه به طور مفصل و مفصل صحبت کنم. از تاریخچه ساخت و استفاده از این دستگاه ها گرفته تا بهترین نمونه های موجود در بازار. اگر قصد خرید چاپگر را دارید اما هنوز مطمئن نیستید که کدام چاپگر برای شما مناسب است، این مقاله را از دست ندهید!

تاریخچه چاپ جوهر افشان

تاریخچه چاپ جوهر افشان و اولین استفاده از آن به دهه 1950 برمی گردد. در دهه 1970 چاپگرهایی طراحی و فروخته شدند که می توانستند انواع تصاویر و اسناد تولید شده توسط کامپیوتر را با وضوح بالا چاپ کنند. برندهای معروفی که امروزه نامشان در عرصه فناوری می درخشد مانند اپسون، اچ پی و کانن، شرکت هایی هستند که نقش بسزایی در توسعه و رشد چاپ جوهر افشان داشته اند.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که ارائه می دهند، این چاپگرها بسیار ارزان تر از چاپگرهای ماتریس نقطه ای هستند و همان چالشی را دارند که اپسون، اچ پی و کانن همیشه با آن روبرو بوده و با آن کار کرده اند. برندهای معتبر فکر می کردند که اگر مردم توانایی خرید چاپگرهای جوهرافشان را ندارند، بهتر است پرینترهای ماتریس نقطه ای بخرند!

به همین دلیل است که تکامل و طراحی چاپگرهای جوهرافشان بیش از یک دهه طول کشید. البته مقرون به صرفه بودن این دستگاه تنها مشکلی نبود که متخصصان کانن و اچ پی در این سال ها روی آن کار کردند، بلکه ارتقای کیفیت چاپ و کنترل جریان جوهر روی کاغذ نیز از مهم ترین مسائل بود. در طول فرآیند توسعه این دستگاه پرداخت شده است.

تکنولوژی چاپ جوهرافشان

تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که فناوری چاپ دیجیتال در بیست سال گذشته دستخوش تغییرات مثبت شده است. جالب اینجاست که در این سال ها تکنولوژی چاپ جوهر افشان سالانه 11 درصد در سطح جهان پیشرفت کرده است که این امر به توسعه کیفیت و نوع جوهر بستگی دارد. دستاوردهایی که در این فناوری حاصل شده است عبارتند از:

جوهر مبتنی بر آب برای استفاده در چاپ گرافیکی با فرمت بزرگ فرموله شده است.

در طی این فرآیند جوهرهای آبرنگ نیز معرفی می شوند که می توان از آنها برای افزایش پایداری و پایداری چاپ بهتر استفاده کرد.

تنوع جوهر استفاده شده در این دستگاه نیز بهبود یافته است. بنابراین امروزه چاپ دیجیتال عکس با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان با پوشش رنگی بهتر نسبت به گذشته انجام می شود.

جوهرهای رنگدانه مبتنی بر حلال نیز برای بهبود کیفیت تصویر معرفی شدند.

علاوه بر موارد فوق، جوهرهای قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش نیز تولید و به فروش می رسد.

اجزا و قطعات پرینتر جوهرافشان

اجزا و قطعات پرینتر جوهرافشان

سر چاپگر جوهر افشان

هد چاپ مهم ترین و اصلی ترین قسمت دستگاه است و به آن هسته چاپگر جوهرافشان می گویند. هد چاپ مجموعه ای متشکل از تعدادی نازل است که قطرات جوهر را روی کاغذ پخش می کند. لازم به ذکر است که تعداد و اندازه نازل ها بر کیفیت و وضوح تصاویر یا کاراکترهای چاپ شده تأثیر می گذارد.

سیستم تامین جوهر

سیستم تامین جوهر در این دستگاه بسته به نوع کارتریج چاپگر یا سیستم تامین جوهر پیوسته و پیوسته (CISS) ممکن است متفاوت باشد. کارتریج های جوهر نیز بسته به برند و مدل چاپگر جوهر افشان در انواع مختلفی موجود می باشند. بیشتر پرینترهای جوهرافشان دارای 4 کارتریج جوهر هستند که هر کدام شامل سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی و سیاه است.

یک سیستم تامین جوهر پیوسته (CIS) که سیستم تامین جوهر پیوسته (CISS)، سیستم جریان پیوسته (CFS) یا سیستم پر کردن خودکار جوهر (AIRS) نیز نامیده می‌شود، جوهر مایع را به هد چاپ می‌رساند. راه دیگری برای ارسال به صورت عمده وجود دارد. . . استفاده از این سیستم یک راه عالی و کارآمد برای کاهش هزینه های چاپ است.

سیستم حرکت سر چاپگر جوهرافشان (استپر موتور)

حرکت سیستم سر در امتداد کاغذ توسط یک موتور پله ای انجام می شود. در واقع با استفاده از این دستگاه هد چاپگر برای چاپ با دقت بهتر و خطای کمتری روی سطح کاغذ حرکت می کند.

پسندیدن

هد دستگاه به کمک تسمه به استپر موتور متصل می شود و زمانی که تسمه توسط موتور به حرکت در می آید، سیستم هد چاپگر نیز حرکت می کند. لازم به ذکر است که این نوع دستگاه در چاپگرهای ماتریس نقطه ای نیز موجود است.

باند پایداری

سیستم سر از یک تثبیت کننده استفاده می کند که ثبات سر را در حین حرکت تضمین می کند.

انواع پرینترهای جوهرافشان

به طور کلی پرینترهای جوهرافشان را می توان با توجه به کاربردشان به دو دسته اداری (منزلی) و صنعتی تقسیم کرد. بزرگترین تفاوت این دو دسته در فرآیند چاپ است. در مدل های اداری و خانگی، هم هد و هم کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهرافشان صنعتی، هد ثابت بوده و کاغذ حرکت می کند.

اگر قصد خرید چاپگر خانگی را دارید، بهتر است یک چاپگر جوهرافشان را انتخاب کنید. زیرا این دستگاه ها تصاویر را با کیفیت و وضوح بسیار بالا چاپ می کنند و با ترکیب رنگ ها بهتر عمل می کنند. این چاپگر همچنین می تواند بر روی انواع کاغذ چاپ کند. چاپگرهای جوهر افشان صنعتی در خطوط تولید صنعتی استفاده می شوند.

بهترین برندها و صاحبان فناوری چاپگر جوهرافشان

چاپگر جوهرافشان کانن

برند معروف کانن در سال 1937 فعالیت خود را در زمینه دوربین ها، دستگاه های کپی و چاپگرهای کامپیوتری، دوربین های دیجیتال و فیلمبرداری، دوربین های تک لنز رفلکس و اسکنر آغاز کرد. این برند یکی از پیشتازان صنعت نشر است. کانن که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد با ارائه راه حل های جدید و استفاده از روش های کارآمد جدید به یکی از ابرقدرت های این صنعت تبدیل شده است. فناوری چاپ جوهرافشان توسط یکی از مهندسان کانن به نام ایچیرو اندو اختراع شد که با معرفی این فناوری کانن را به برندی پیشگام در صنعت تبدیل کرد.

چاپگر Canon Inkjet Kab

چاپگر جوهر افشان اپسون

یکی دیگر از بزرگترین شرکت ها در زمینه چاپگرهای جوهرافشان اپسون است که بخش زیادی از شهرت خود را مدیون چاپگرهایی است که در بازار عرضه کرده است. جالب اینجاست که این شرکت ژاپنی زیرمجموعه سیکو بوده و در ابتدای فعالیت خود در زمینه ساعت، محصولات بی نظیری را عرضه می کرد. اپسون پس از تولید و ارائه اولین چاپگر جوهر افشان رنگی با وضوح و کیفیت بالا در سال 1994 به یکی از بزرگترین و معروف ترین برندهای این دستگاه تبدیل شد.

چاپگر جوهر افشان اپسون

چاپگر جوهر افشان اچ پی

هیچکس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست که برند HP را نشناسد! اچ پی یکی از قدیمی ترین برندها در زمینه فناوری است که امروزه به عنوان طراح، سازنده و بازاریاب محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت می کند. پرینترهای جوهر افشان تولید شده توسط اچ پی نیز از نظر کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارند و بهترین گزینه برای خرید محسوب می شوند.

چاپگر جوهر افشان اچ پی

چاپگر جوهر افشان تک کاره و چند کاره.

چاپگر جوهر افشان یکبار مصرف

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، آنها فقط برای انجام یک کار طراحی شده اند و آن چاپ است. این نوع چاپگر جوهرافشان بیشتر برای مصارف خانگی است و فقط برای چاپ اسناد متنی و تصویری روی کاغذ قابل استفاده است. چاپگرهای جوهر افشان یکبار مصرف اندازه نسبتا کوچکی دارند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

چاپگر جوهر افشان چند منظوره

به عنوان مثال، بر خلاف قبل، چاپگرهای جوهرافشان چند منظوره عملکردها و قابلیت های بیشتری در چاپ، کپی، اسکن و فکس دارند. به طور کلی این نوع چاپگرها برای مصارف صنعتی و اداری طراحی شده اند و می توان از آنها در محیط های بزرگتر که نیاز به چاپ بزرگتر دارند استفاده کرد. شایان ذکر است که کیفیت چاپ چاپگر چند کاره بسیار بالا است. از ویژگی های خوب این دستگاه می توان به داشتن پورت کارت حافظه و چاپ بی سیم اشاره کرد.

چاپگر جوهر افشان رنگی و سیاه و سفید

چاپگر جوهر افشان رنگی

همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می توانند متن و اسناد گرافیکی را به صورت رنگی با این نوع چاپگر چاپ کنند. به طور کلی پرینترهای جوهر افشان رنگی دارای 4 کارتریج رنگی هستند و قیمت بیشتری نسبت به مدل های سیاه و سفید دارند.

چاپگر سیاه و سفید جوهر افشان

چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان به کاربران اجازه می دهند اسناد متنی و عکس را به رنگ سیاه چاپ کنند. از آنجایی که تنها رنگ چاپ شده در این نوع چاپگرها مشکی است، از کارتریج استفاده می کنند. چاپگرهای جوهر افشان سیاه و سفید در مقایسه با مدل های رنگی ارزان تر هستند.

انواع کارتریج و مخزن جوهر برای پرینترهای جوهرافشان.

کارتریج و کارتریج جوهر دو روش تامین جوهر برای دستگاه های چاپگر جوهرافشان برای چاپ تصاویر روی کاغذ و کاغذ هستند که هر کدام در انواع مختلفی در بازار موجود هستند.

انواع کارتریج

کارتریج های جوهر افشان در دو دسته رنگ و پیگمنت در بازار موجود می باشند که این دسته بندی ها بر اساس نوع جوهر داخل آن می باشد. کارتریج پیگمنت حاوی رنگدانه و کارتریج جوهر حاوی مایع رنگی است. لازم به ذکر است که 95 درصد از اجزای اصلی کارتریج جوهر را آب تشکیل می دهد در حالی که جوهر پیگمنت پودر فشرده شده در کارتریج مخلوط با آب است.

کارتریج پرینتر جوهرافشان

اقلام قابل توجه فروشگاه

مخزن جوهر که به نام مخزن جوهر نیز شناخته می شود، بخشی از چاپگرهای جوهر افشان است که می توان آن را در مدل های مختلف با پیکربندی مشابه خریداری کرد. مخزن جوهر هد چاپ داخلی ندارد و با استفاده از یک لوله باریک به هد چاپ متصل می شود. لازم به ذکر است که مخازن جوهر به عنوان کارتریج دائمی یا قابل حمل نیز شناخته می شوند.

انواع مخازن جوهر برای چاپگرهای جوهرافشان

حرف پایانی

در این مقاله از آوا فرهنگ آریا با چاپگرهای جوهرافشان و مکانیسم آنها آشنا شدیم. چاپگرهای جوهرافشان در دو نوع خانگی و صنعتی تولید می شوند و یکی از بهترین و پرکاربردترین مدل های چاپگر موجود در بازار هستند. یکی از بهترین و معتبرترین برندهای چاپگر جوهرافشان Canon است که از نظر کیفیت و خروجی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای خرید پرینتر جوهرافشان کانن به سایت آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.

رجوع به مقاله: پرینتر جوهر افشان چیست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.