آیا میگرن قابل درمان است؟

۵۱۹ بازديد


میگرن نوعی سردرد ضربان دار است که معمولا نیمی از مغز را می پوشاند و درد آنقدر شدید می شود که کیفیت زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات زیادی در رابطه با علت اصلی این بیماری انجام شده است اما هیچ کدام نمی توانند به این سوال پاسخ دهند که علت اصلی و منشا این بیماری چیست! در این مقاله فرازطب  قصد داریم به طور کامل به مقابله با میگرن و قرص میگرن خارجی بپردازیم و اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم!

علائم میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد عصبی با درد شدید است. علائم با شروع این سردردها ظاهر می شود. این علائم به افراد کمک می کند تا اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از درد قبل از بروز آن انجام دهند. افسردگی، انرژی کم و سفتی گردن معمولاً علائمی هستند که نشان دهنده پیشرفت این بیماری هستند. ویژگی های دیگر شامل موارد زیر است:

حالت تهوع

همه

بسیار حساس به نور و صدا.

بیش فعالی

خیلی داغ

از دست دادن موقت بینایی

مشکل در صحبت کردن

حساسیت شدید به نور و صدا

سردرد ضربان دار

علل میگرن

اگرچه علل میگرن هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد که عوامل ژنتیکی و محیطی بر بروز این بیماری تأثیر می گذارد. عدم تعادل مواد شیمیایی مغز، از جمله تولید سروتونین، می تواند منجر به درد شود. محققان هنوز در حال بررسی نقش سروتونین در میگرن هستند. آنها همچنین معتقدند که سایر انتقال دهنده های عصبی، از جمله پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، در درد میگرن نقش دارند. سایر عوامل تحریک کننده که باعث این درد می شوند عبارتند از:

نوسانات هورمونی: به نظر می رسد نوسانات هورمون استروژن قبل و بعد از قاعدگی، بارداری و یائسگی نقش مهمی در بروز این بیماری دارد.

استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی: برخی از زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، با قطع مصرف آنها، کاهش میگرن را گزارش می دهند.

عوامل دیگر شامل موارد زیر است:

مصرف بیش از حد الکل یا کافئین

استرس سریع

وجود نورهای روشن در منطقه

بوهای تند مانند عطر، دود و غیره

تغییر در خواب (کم خوابی یا پرخوابی)

فعالیت بدنی شدید

فعالیت جنسی بیش از حد

تغییر آب و هوا

استفاده از گشادکننده عروق مانند نیتروگلیسیرین.

استفاده از غذاهای باقی مانده یا شور

استفاده از مواد افزودنی

میگرن چه مراحلی دارد؟

در این قسمت به بررسی مرحله به مرحله بیماری می پردازیم

مرحله اول: علائم اولیه میگرن شروع می شود. علائم عبارتند از: نوسانات خلقی، خستگی مفرط و خمیازه کشیدن، میل به غذا، تنش عضلانی، حساسیت به نور.

مرحله 2: هاله ای از نور را خواهید دید. این زمان از 5 تا 60 دقیقه است. نقاط کور می بینید. شما الگوهای هندسی را می بینید. نورهای رنگی می بینید یا چشمان شما دیگر نمی توانند ببینند.

مرحله سوم. درد شدید شروع می شود. ممکن است سردرد یک طرفه داشته باشید. درد با حرکت بدتر می شود. احساس تهوع دارم استفراغ ممکن است رخ دهد. در این مرحله از نور، بوهای تند و سر و صدا اجتناب کنید. درد معمولا با خواب از بین می رود.

مرحله چهارم: میگرن تمام شده است. برخی از علائم ممکن است پس از 24-28 ساعت باقی بمانند. برای مثال، ممکن است نتوانید غذا بخورید، در تمرکز مشکل داشته باشید و به نور و صدا حساس باشید. برای رهایی از این عارضه آب فراوان بنوشید. تمرینات آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا را انجام دهید و تا زمانی که وضعیت شما کاملاً برطرف نشده است از استرس دوری کنید.

آیا این بیماری در زنان شایع تر است یا مردان؟

این بیماری احتمالاً در زنان و مردان رخ می دهد. اما مطالعات نشان می دهد که هورمون ها نقش مهمی در بروز این بیماری دارند. فعالیت هورمونی زنان بیشتر از مردان است. به همین دلیل زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. اما قبل از بلوغ و بعد از یائسگی، بروز این بیماری در زن و مرد برابر است.

چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؟

به طور کلی، عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا به میگرن را افزایش می دهد، از جمله:

سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای افراد دیگر نیز وجود دارد.

سن: این بیماری معمولاً در نوجوانی شروع می شود، در دهه 30 به اوج خود می رسد و به تدریج در دهه های بعد بدتر می شود.

جنسیت: زنان تقریباً سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

تغییرات هورمونی: این بیماری با نزدیک شدن به قاعدگی یا قاعدگی به اوج خود می رسد که بسیاری از پزشکان آن را به دلیل تغییرات هورمونی در بدن می دانند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.