چگونه در درمان فوبیا شاد باشیم - نه!

۱۷,۲۲۷ بازديد

 

برای درمان فوبیا می توانید با یک روانپزشک یا روانشناس مشورت کنید. برای سرگرم کردن خود، یک مجله یا یک کتاب خوب به همراه داشته باشید. بو کردن عطر موردعلاقه یا مزهمزه کردن قرصهای نعناع راههای بعدی برای کنترل استرس و رسیدن به آرامش هستند. برای درمان و تشخیص این بیماری بهتر است با روان درمانگری آگاه و باتجربه مشاوره داشت. دیده شده است که درمان رفتاری شناختی و مواجهه درمانی به تنهایی، در ترکیب با هم یا با آموزش، در درمان فوبیاها موثر بوده است. البته اضطرابی که فرد بخاطر مسائل و امور روزمره خود دارد مسائلی چون از دست دادن شغل طبیعی است و نمی توان آن را فوبیا دانست. در فوبیای شدید، بیمار نمی تواند از خانه خود خارج شود. تحقیقات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان به فوبیای حیوانات، فوبیای موقعیتی و فوبیای محیطی مبتلا می شوند، در حالی که میزان فوبیای تزریق خون در زنان و مردان تقریباً برابر است. بارها پیش آمده که شدت ترس و فوبیا آن قدر زیاد است که ممکن است اتفاقاتی غیر قابل پیشبینی و گاهی خطرناک رخ بدهد و فرد مبتلا نتواند واکنشهای خودش را در برابر آن محرک( حالا هر محرکی) کنترل کند.

این یک اختلال اضطرابی است که وجود، تصور و یا فکر یک شی یا موقعیت خاص باعث آن می شود در حالی که آن شی یا موقعیت معمولاً خطر واقعی ندارد یا کلاً بی خطر است ولی در این افراد واکنشی فوری ایجاد می کند. افراد دارای این نوع فوبیا، فشارهای روانی زیادی را در حالتهای زیر تجربه میکنند: معرفی شدن به افراد دیگر، مورد نقد و یا مورد شوخی قرار گرفتن، مورد تماشا قرار گرفتن در حالی که کاری انجام میدهند، مرکز توجه قرار گرفتن، اغلب برخوردها و تعاملات اجتماعی مانند مراسم مدرسه و سخنرانی، ملاقات با افراد معتبر و مهم، گفتگو در جمع. در حالی که داروهای ضد افسردگی معمولاً با درمان اختلالات خلقی مانند افسردگی مرتبط هستند، آنها همچنین دارای اثرات ضد اضطرابی هستند که تا حدود زیادی میتوانند در درمان فوبیا مفید باشند. انتخاب صندلی مجاورِ راهرو همچنین باعث میشود که کمتر از پنجره به بیرون نگاه کنید و دچار استرس شوید. مطمئن شوید که سرگرمیهای شما تا انتهای زمان پرواز کافی خواهند بود و اینکه شما میتوانید این سرگرمیها را، حتی در زمانی که باید وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید، هم داشته باشید. مطمئن شوید که تلفن همراه یا تبلت شما پر از آهنگهای آرامشبخش است.

معمولاً دیدار با افرادی که امنیت جان شما در دستان آنها است، هواپیما را به محیطی دوستانهتر برای شما تبدیل میکند. اگرچه این توصیه کاملاً بدیهی است، اما بدون شک نفس عمیق کشیدن بهترین راه برای غلبه بر استرس است. وقتیکه استرس شما زیاد میشود، نفس کشیدنتان هم کوتاهتر و سطحیتر میشود؛ اما کشیدن نفسهای عمیق و آگاهانه، راهی فوری برای غلبه بر استرس است. یک روان درمانگر در یافتن علت ترس عمیق تر به شما کمک می کند و به شما پیشنهاد می کند تا راه هایی برای غلبه بر ترس ایجاد کنید. این روش درمانی دارای تکنیکهایی برای کنترل اضطرابِ نظیر کشیدن نفسهای عمیق در حین پرواز است. بهآرامی و بهطور عمیق برای ۵ یا ۱۰ بار از راه بینی نفس بکشید و بازدم خود را از راه دهان بیرون دهید. علاوه بر این، روشهایی برای متوقف کردن استرس و اضطراب نیز به شما آموزش داده میشود . ارگوفوبیا معمولا با ترس از حضور در اجتماع، ترس از سخنرانی و ترس از انتقاد کردن ارتباط مستقیم دارد. هرچند ممکن است در ابتدا با مشغول کردن خودتان به کارهای دیگر با این ترس مقابله کنید، ولی ممکن است در نهایت بتوانید برای دورههای زمانی کوتاهی با ترستان مقابله کنید.

برنامههای واقعیت مجازی یکی از روشهای جدید برای کنترل ترس از پرواز هستند. افرادی که در صورت لزوم پرواز میکنند، اما اضطراب هم دارند. توجه به این ترس بیمورد و درمان نکردن آن، نهتنها هیچ کمکی به ما نمیکند، بلکه باعث میشود که ترس از پرواز هرلحظه در وجود ما قویتر شود. به خودتان یادآوری کنید که این شما بودید که تصمیم به پرواز با هواپیما گرفتید و شما هستید که باید نسبت به این تجربه از خودتان واکنش نشان دهید. میدانید که چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟ در این میان، روشهای دارویی کمترین تأثیر در درمان ترس از پرواز و غلبه بر این مشکل دارند. روشهای درمانی جدیدتر برای مقابله با ترس از پرواز، شامل درمانِ شناختی و رفتاری میشوند. به عنوان مثال فردی که دچار وسواس فکری و عملی بود به روانشناس مراجعه نمود و به دلیل آنکه فرد روانشناس دارای تخصص نبود برای درمان از روش مواجهه مستقیم استفاده کرد و به مراجع گفت که باید دستت را به کاسه توالت بزنی و این کار موجب شد تا مشکل وسواس فرد بیشتر شده و به سلامت روانش آسیب وارد شود.

در واقع در چنین روشی، باید او در شرایطی قرار بگیرد که ببیند افراد با محرکی که او از آن میترسد، چطور رفتار میکنند. اگرچه این سالنهای اختصاصی رایگان نیستند و شما باید مبلغی را برای حضور در آنها پرداخت کنید، اما قطعاً به کاهش اضطراب شما پیش از پرواز کمک میکنند. تقریباً همه ما بهنوعی از پرواز میترسیم، اما ۲۰ درصد از افراد میگویند که این ترس کار و زندگی آن را مختل کرده است. اختلال فوبیا از نوع آقورفوبیا یکی دیگر از انواع فرعی اختلال فوبیا می باشد که نسبت به انواع دیگر اختلال فوبیا اختلالی ناتوان کننده تر است . برنامههای درمانی گروهی در فرودگاهها نیز یکی دیگر از راههای غلبه بر ترس از پرواز است. برای مثال، درک این موضوع که یک هواپیما چگونه میتواند حتی با یک موتور خراب به پرواز خود ادامه دهد، کمک میکند تا ترس ما از سوانح هوایی کمتر شود. آنها معتقدند که فوبیا یک پاسخ آموخته شده به یک محرک خاص است. در این فایل صوتی به ۶ سئوال پاسخ داده ام. در روزهای منتهی به زمان پرواز، اضطراب ناشی از سفر با هواپیما بیشتر میشود. ترس از فضای بسته به دلیل حملات هراس ناشی از عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز ممکن است رخ دهد.

شما باید به دنبال شناسایی محرکهایی باشید که اضطراب ناشی از پرواز را افزایش میدهند، درنتیجه راحتتر میتوانید ترس خود را مدیریت کنید. در شدت های پایینتر ، فرد در مکان بسته احساس استرس و تنش عصبی می کند و می خواهد که هر چه زودتر از محیط خارج شود. برای مثال، شما میتوانید عکسی از داخل کابین هواپیما را بر روی صفحه کامپیوتر خود قرار دهید. بهعلاوه، میتوانید از سر جایتان بلند شده و کمی در کابین قدم بزنید. شما میتوانید این پادکستها را به هنگام قرار دادن تلفن خود در حالت پرواز، گوش دهید. راه اصلی برای مقابله با ترس از پرواز، قرار دادن خود در معرض محرکهایی است که ما را میترسانند. اجرای روش مواجهه تا زمانی ادامه می یابد که کاهش معناداری در واکنش مراجع نسبت به محرک یا موقعیت ترس زا ایجاد گردد. ترس از پرواز در معدود افرادی به خاطر سوانح هوایی است. افرادی که تنها در مواقع ضروری و با وحشت فراوان پرواز میکنند. محققان دریافتند که مکمل منیزیم ممکن است شاخص های اضطرابی را در افراد مستعد به این بیماری بهبود بخشند. این نوع اضطراب معمولاً شدیدترین نوع از اضطرابی است که ما در خلال پرواز تجربه خواهیم کرد؛ اما این اضطراب پیشبینی درستی از احساس ما در حین پرواز نیست و معمولاً چیزی فراتر از تجربه واقعی ماست.

افراد در بعضی موقعیت هایی که امکان دارد در آنجا تحقیر شوند و یا شرمسار شوند و مورد قضاوت قرار گیرند، ترس دارند. اختلال هراس هم نوعی دیگر از اختلالات اضطرابی به شمار میآید که به خاطر آن، گاهی دچار حملات ناگهانی اوج ترس و وحشت میشویم. فوبیا یا هراس زدگی ترسی است غیرواقعی، شدید و طولانی مدت از یک جسم، شخص، حیوان یا موقعیت. هراس باعث واکنشهای جدی جسمی و عاطفی پریشانی می شود. زمانی که فرد در موقعیت هراسآور قرار گیرد، واکنشهای مختلفی نشان میدهد. احتمالا خواب با اضطراب زیاد ارتباط دارد، پس اطمینان حاصل کنید که بهاندازهی کافی میخوابید. به او اطمینان بدهید که هر زمانی که بخواهد میتواند درباره ترسهایش با شما صحبت کند. بهعلاوه، به شما این اطمینان را میدهد که کادر پروازی از صلاحیت و دانش کافی برخوردار هستند. سعی کنید تا به چیزهای مثبت فکر کنید؛ مثلاً به همه اتفاقات خوبی که قرار است بهمحض رسیدن به مقصد برایتان بیفتد. به یاد داشته باشید که اکثر پروازها به سلامت به مقصد میرسند، اما تنها پروازهای مشکلدار خبرساز میشوند. باید به خاطر بسپارید که اجتناب از این کار، باعث میشود که فوبیای ما همچنان برقرار و پایدار بماند. در این روش تصاویری متناوب از مغز در حال فعالیت و سپس در حال استراحت گرفته میشود و از یکدیگر به صورت دیجیتالی(به کمک نرمافزارهای مخصوص) تفریق میگردند، که حاصل این پردازش عملکرد مغزی در اثر تغییرات جریان خونی در مغز را از لحاظ فیزیولوژیکی نشان میدهد.

همانطور که پیشتر گفتیم، اضطراب انتظاری از ترسهای درونی ما نشات میگیرد. البته خدمات VIP در ایران تنها در فرودگاه امام خمینی (ره) و صرفاً به مسافران برخی از خطوط هوایی ارائه میشود. البته این امکانات در پروازهای اقتصادی ممکن نبوده و صرفاً محدود به پروازهای بیزنس کلاس میشود. آیا در مورد کلاس پروازی در سفر با هواپیما اطلاعات دارید؟ برخی خطوط هوایی دارای سالنهای استراحت اختصاصی با فضایی آرام و به دور از هرگونه هیاهو و تنش در فرودگاه هستند. در برخی موارد، این ترس می تواند آنقدر فراگیر و طاقت فرسا شود که فرد حتی از ترک خانه خود بیم داشته باشد. در چنین شرایطی افراد با واکنش های شدید بدنی و مغزی روبه رو می شوند که به چنین ترس هایی فوبیا گفته می شود که ممکن است در دسته بزرگ تری از ترس ها قرار گیرد. شما با این انتخاب، کمتر احساس خفگی میکنید. نفس کشیدنِ کنترلشده بسیار مؤثر است، زیرا این کار مانع از بروز یک حمله عصبی در شما میشود.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناس تهران لطفا از سایت ما دیدن کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.